Poniżej jest darmowa próbka z MEMRI Iran Threat Monitor Project (ITMP). Więcej informacji można uzyskać pisząc do memri@memri.org z „ITMP Subscription” w tytule.

W rozległym wywiadzie udzielonym 5 lipca 2020 r. tygodnikowi Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC), “Sobh-e Sadeq”, dowódca marynarki IRGC, Ali Reza Tangsiri, dokonał przeglądu najnowszych innowacji jego marynarki, włącznie z oceanicznymi helikopterowcami, podziemnymi miastami, z których można strzelać pociskami  [1], i utworzeniem morskich korpusów Basidż, stacjonujących wzdłuż południowej linii brzegowej Zatoki Perskiej, na które składa się 23 tysiące żołnierzy i setki dywizji, włącznie z samolotami i okrętami. Powiedział że te podziemne miasta “unoszą się”, ale nie jest jasne, co miał na myśli.

Tangsiri podkreślił w wywiadzie, że jego żołnierze są lojalni do śmierci irańskiemu Najwyższemu Przywódcy, Alemu Chameneiemu i islamskiej rewolucji Iranu, i wezwał zachodnie siły z USA na czele, by wycofały się z regionu Zatoki Perskiej, ponieważ to jest „nasze terytorium”[2]. Powtórzył groźby IRGC wobec USA, mówiąc: “Z pomocą Boga naciśniemy na gardła Amerykanów w miejscach, gdzie nie myślą [że potrafimy]”[3]. Wyjaśnił także, że silniki irańskich łodzi są tak hałaśliwe w porównaniu do amerykańskich, ponieważ hałas ma na celu przestraszenie tych, którzy przeciwstawiają się islamowi.

Poniżej znajdują się główne punkty jego wypowiedzi w wywiadzie, który był prowadzony przez telefon i nadawany na żywo:

Unowocześniliśmy nasze helikopterowce, by “transportowały większe helikoptery, więc teraz są oceaniczne”

Marynarka IRGC zawiaduje Zatoka Perską, a także ma misję obrony wysp, wybrzeży, szelfu kontynentalnego, platform wiertniczych i żeglugi w Cieśninie Ormuz… Obecnie marynarka IRGC ma dwie niezależne bazy morskie w Zatoce Omanu – Jask i Chabahar…

Okręt Martyr Sardar Nazri jest helikopterowcem… przeszliśmy teraz na inny model tego typu, przedłużając pierwszy prototyp do 65 metrów i podnosząc jego możliwości tak, że może teraz transportować większe helikoptery, więc jest teraz oceaniczny.

Dowódca marynarki IRGC, Ali Reza Tangsiri (Źródło: Tasnim, Iran, 5 lipca 2020)

Patrząc na nasz krajowy potencjał, 90% struktur używanych przez marynarkę IRGC jest wyprodukowana w Iranie i, z pomocą Boga, w kolejnych latach będziemy [całkowicie] niezależni na tym polu, które polega [na] zagranicy … Jest prawdą, że sankcje [nałożone] na kraj i potrzeby ludzi są bardzo okrutne. Z drugiej strony jednak, te sankcje były okazją [dla nas] do samodzielnego zaspokajania naszych potrzeb. Gdybyśmy mogli produkować z zewnątrz [to jest z pomocą obcych krajów], w ogóle nie bylibyśmy w stanie budować [samodzielnie]. W rzeczywistości [dzięki sankcjom USA] osiągnęliśmy wzrost i nasze różne pociski o rozmaitych zasięgach są [teraz] produkowane w kraju przez [irańskich] ekspertów – pociski wybrzeże-morze, może-może i pociski rozlokowane na łodziach…

Głośne silniki irańskich łodzi “przestraszają wszystkich tych, którzy sprzeciwiają się islamowi”

Zapytany, dlaczego silniki irańskich łodzi są o tyle hałaśliwsze od amerykańskich okrętów, Tangsiri odpowiedział: „Silniki nie różnią się wyglądem od innych silników, ale kiedy zajrzysz do środka [tj. wejrzysz w ich istotę], doprawdy przestraszają wszystkich tych, którzy sprzeciwiają się islamowi. [Na przykład], jedna z naszych łodzi w Cieśninie Ormuz staje przed [amerykańskim] lotniskowcem o długości 310-metrów, z załogą [liczącą] 5300 i ponad 75 samolotami, 10 helikopterami i rozmaitym innym wyposażeniem. Nakazuje ona [irańska łódź] po persku [by lotniskowiec] zmienił kurs i [on] to robi. Co pozwala tej łodzi, która jest jak jedno z tysięcy urządzeń na lotniskowcu, na zrobienie tego? To jest miejsce, w którym korzymy się. To potęga Boga. Jeśli otrzymujesz boże światło, stoisz twardo.

„Jeśli wierzysz w Boga, Trump i jemu podobni nie mają znaczenia… Jeśli Amerykanie popełnią błąd, będziemy ich ścigać do Zatoki Meksykańskiej”

Zapytany o groźby prezydenta USA, Donalda Trumpa, uszkodzenia irańskich szybkich łodzi, Tangsiri powiedział: „Czy Trump zareagował na [ostrzał pociskami przez Iran] Ajn Al-Assad [baza lotnicza w Iraku, gdzie stacjonują wojska USA, po zabiciu dowódcy Siły Kuds IRGC, Kassema Soleimaniego w styczniu 2020]? Czy zareagował po zniszczeniu samolotu Global Hawk [w czerwcu 2019 r.]? Jeśli wierzysz w Boga, Trump i jemu podobni nie mają znaczenia. Jeśli przygotowujemy się codziennie i działamy zgodnie z hasłem IRGC na naszych piersiach – “Wszyscy jesteśmy IRGC”… wiemy z pewnością, że nasi wrogowie uciekną przerażeni z areny i nie odważą się działać.

Mówimy Amerykanom: ‘Gdziekolwiek jesteście, my jesteśmy [także]’… Powiedziałem lata temu, że jeśli Amerykanie popełnią błąd, będziemy ich ścigać do Zatoki Meksykańskiej – to są słowa Chameneiego… Nie wystarczy nam pozostanie w tym miejscu geograficznym, żeby wróg mógł nas tutaj uderzyć. Uderzymy go poza miejscem, gdzie uważa [że potrafimy”.

„Z Jego [Boga] pomocą przyciśniemy gardła Amerykanów w miejscach, gdzie nie myślą [że potrafimy]… To jest nasz dom; Dni, kiedy oni mieli pozwolenie na robienie wszystkiego, minęły”

„Jeśli dojdziemy do sytuacji, w której nasze interesy i władza doznają szkód, staniemy przed Amerykanami z całą naszą potęgą i siłą. W niedalekiej przyszłości zobaczą nas więcej niż kiedykolwiek sądzili i nie będą mieli wyboru poza opuszczeniem region. Muszą odejść. Jak długo są w regionie, region nie będzie miał spokoju i czysta krew wielu [takich jak] Hadż Kassem [Soleimani], która została niesprawiedliwie rozlana przez Amerykanów, nie pozwoli Ameryce na kontynuowanie tą drogą i na oddychanie. Obietnica Boga zostanie spełniona i z Jego pomocą przyciśniemy gardła Amerykanów w miejscach, gdzie nie sądzą [byśmy mogli]. Obietnicą Boga jest, że uciemiężeni odziedziczą ziemie – i to się stanie.

Amerykanie muszą wiedzieć i być świadomi, że nie mogą określać własnej bezpiecznej przestrzeni i mówić, że irańskie okręty nie powinny podchodzić na pewną odległość od nich. Te słowa [które mówię teraz] są dla ich własnego dobra; to jest nasz dom. Dni, kiedy oni mieli pozwolenie na robienie wszystkiego, minęły. Teraz mówią: 'prosimy nie podchodzić do nas bliżej jak na 100 metrów’. Niezależnie, to jest nasza ziemia i musimy być silni w Zatoce Perskiej – należy do nas i inni nie mają prawa do takiej obecności [w niej].

To [region Zatoki Perskiej] należy do przybrzeżnych krajów Zatoki Perskiej i wielokrotnie wysyłaliśmy komunikat do tych sąsiadów, że musimy rozwiązać problem przez kontakty i sami zapewnić bezpieczeństwo Zatoki Perskiej. Nie jesteśmy jedynymi, którzy [to] mówią i chcemy zrobić to razem z naszymi sąsiadami. Amerykanie nie stworzyli bezpieczeństwa nigdzie. Podobnie, Francuzi, Brytyjczycy i tak dalej nigdy w ogóle nie stworzyli bezpieczeństwa i ich obecność zawsze jest źródłem niepewności…”

W odpowiedzi na pytanie: „W oparciu o pana ocenę w grach wojennych prowadzonych w bazie, jeśli jest atak na kraj, jak szybko i do jakiego zasięgu marynarka IRGC może odpowiedzieć?” Tangsiri powiedział: „Jesteśmy pod dowództwem najwyższego dowódcy sił zbrojnych i imama rewolucji [tj. najwyższego przywódcy Chameneiego]. Jesteśmy żołnierzami… i działamy z całą naszą mocą i zdolnościami, do śmierci. Amerykanie próbowali nas w ciągu ostatniego półtora roku bezpośredniego konfliktu. Trzepnęliśmy ich [Zachód] sześć razy od wojny: Amerykanów dwukrotnie, Brytyjczyków dwukrotnie, Kanadyjczyków raz i Australijczyków raz. Jako inwazyjne siły zostali poważnie uszkodzeni przez marynarkę IRGC.

Jeśli my – wszyscy z nas, którzy należą do [irańskich] sił zbrojnych – będziemy posłuszni naszemu opiekunowi [Chameneiemu], będziemy szli do naszego ostatniego oddechu i odbierzemy wrogowi życie. Jesteśmy podporządkowani [Chameneiemu] i kiedy przyjdzie rozkaz, wróg nie stanie przed nami.

„Nasze całe wybrzeże jest uzbrojone i wszystkie podziemne miasta armii i IRGC są rozlokowane”

Tangsiri wspomniał wypowiedzi Alego Fadaviego, dowódcy marynarki IRGC w latach 1997-2010 oraz obecnego zastępcy dowódcy IRGC. Fadavi powiedział, że „marynarka IRGC ma podziemne miasta” i zapytał: “Kiedy te osiągnięcia będą ujawnione?”

Tangsiri powiedział: „Słowa drogiego dowódcy Fadaviego są uzasadnione… Mamy unoszące się podziemne miasta i pociski wybrzeże-morze. Mamy miasta, [z których można] strzelać pociskami i przedstawimy je, kiedy nasi dygnitarze uznają to za stosowne. Nasi wrogowie wiedzą, że mamy podziemne miasta armii i IRGC wzdłuż wybrzeża Zatoki Perskiej i Makran [pas nadbrzeżny w Pakistanie i Iranie], ale informacja nie jest dokładna. W tym momencie inną rzeczą, jaką możemy powiedzieć z pewnością, jest, że jesteśmy wszędzie w Zatoce Perskiej i Zatoce Omańskiej, wszędzie, gdzie sobie nigdy nawet nie wyobrażaliście. Jesteśmy waszym koszmarem nocnym.

Na przykład, pozwólcie mi choćby wskazać, że stworzyliśmy marynarkę Basidż [ludowe siły]. Wzdłuż 2200 kilometrów linii brzegowej, poza brzegami wysp, jest marynarka Basidż i do dzisiaj stworzono 428 dywizji z ponad 23 tysiącami żołnierzy. Każda dywizja definiowana jako morska Basidż ma posiadać 45 samolotów i 10 okrętów lub połączenie tych dwóch.

Całe nasze wybrzeże jest uzbrojone i wszystkie podziemne miasta armii i IRGC są rozlokowane w różnych obronnych zastosowaniach wzdłuż całego południowego wybrzeża i wybrzeże jest w pełni uzbrojone, i to nie jest slogan. Z drugiej strony, mamy pełną kontrolę wywiadowczą w Zatoce Perskiej. Wiemy dokładnie, gdzie jest każdy statek od momentu wpłynięcia [do Zatoki] przez Cieśninę Ormuz, aż ją opuszcza, oraz co robi, [i jest] pod naszym wzrokiem i naszymi bliskimi i bezpośrednimi strzałami. To nie jest slogan. Nasze pociski mają długi zasięg [i nasi wrogowie] musza czekać na wiadomości w przyszłości o pociskach dalekiego zasięgu i unoszących się [miastach], których nie potrafią sobie nawet wyobrazić…”[4]

[1] See MEMRI TV Clip No. 7026, Iranian TV Report on Underground „Missile Cities”: Ballistic Missiles Ready to Launch 24/7, Some Aimed at U.S. Aircraft Carriers, February 10, 2019.

[2] For more statements by Iranian officials about the Persian Gulf belonging to Iran and on the need for Westerners to leave it immediately, see MEMRI Special Dispatch No. 8752, Iranian Regime: The Entire Persian Gulf Is Our Sea – 'Mare Nostrum’ – And Has Belonged To Iran For Centuries; U.S. Forces Must Leave It, May 19, 2020; Special Dispatch No. 8210, Following Iran’s Seizure Of British Oil Tanker, Senior Iranian Officials Again Declare: The Persian Gulf Is Iranian Territory; Iran’s Armed Forces Are Responsible For Security In It, In Strait Of Hormuz, Gulf Of Oman, August 2, 2019.

[3] In the interview, Tangsiri uses terminology of the May 25 killing of George Floyd in the U.S. – Iran will „press on the throats” of the Americans and „will not allow… America to breathe.”

[4] Tasnim (Iran), July 5, 2020.